Hos udsatte børn og unge ses ofte en række diagnoser, som kan påvirke deres dagligdag og trivsel. De mest hyppigt forekommende diagnoser inkluderer ADHD, autisme, angst og depression. Disse diagnoser er nøje beskrevet i ICD-10, som er Verdenssundhedsorganisationens (WHO) internationale system til klassifikation af sygdomme og diagnoser.
ADHD (ICD-10: F90.0)
Ifølge ICD-10 er ADHD kendetegnet ved vedvarende opmærksomheds- og koncentrationsbesvær, impulsivitet og hyperaktivitet, som ikke passer til barnets udviklingsniveau. Børn med ADHD kan have svært ved at holde fokus på skolearbejde, følge instruktioner eller vente på tur, hvilket ofte skaber udfordringer både i skolen og i sociale relationer (WHO, ICD-10).
Autisme (ICD-10: F84.0)
Autismespektrumforstyrrelser omfatter vanskeligheder med social interaktion, kommunikation og gentagne adfærdsmønstre. Ifølge ICD-10 er en central udfordring for børn med autisme ofte nedsat evne til at forstå og reagere på sociale cues, samt en stærk præference for rutiner og forudsigelighed i hverdagen (WHO, ICD-10).
Angst (ICD-10: F93.0)
Børneangst defineres i ICD-10 som overdreven og vedvarende bekymring eller frygt, som kan hæmme barnets daglige funktionsevne. Angst kan vise sig ved undgåelsesadfærd, hvor barnet undgår situationer, der udløser angst, hvilket kan resultere i social isolation og problemer i skolen (WHO, ICD-10).
Depression (ICD-10: F32.0)
Børne- og unge depression, ifølge ICD-10, viser sig gennem vedvarende tristhed, manglende interesse i aktiviteter og en følelse af håbløshed. Dette kan føre til nedsat energi, dårlig koncentration og vanskeligheder med at klare dagligdagens krav (WHO, ICD-10).
Hvis du som forælder har mistanke om, at dit barn har en af disse diagnoser, er det vigtigt at kontakte egen læge, barnets institution eller PPR-psykolog (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning). Alternativt kan man opsøge private klinikker, som kan foretage en udredning mod betaling. Disse klinikker følger ofte officielle diagnosekriterier, såsom ICD-10, for at sikre en korrekt vurdering.
Personligt har jeg gennem årene set en stigende tendens til, at forældre ønsker deres børn udredt for diagnoser, selv i situationer, hvor jeg måske er i tvivl om, det er nødvendigt. Det er vigtigt at forstå, at selvom et barn viser tegn på en diagnose, kan udfordringerne nogle gange skyldes andre faktorer, som kan afhjælpes med målrettet støtte og vejledning. Det er dog vigtigt at understrege, at jeg ikke er kvalificeret til at stille en diagnose – det kræver professionel udredning fra en læge eller psykolog.
Med min erfaring i arbejdet med udsatte børn og unge med diagnoser ved jeg, hvad der kan virke, og hvilke strategier der kan hjælpe både barnet og familien videre. Jeg arbejder undersøgende med at forstå barnets eller den unges oplevelse af verden og kan støtte jer i at finde de bedste løsninger til netop jeres situation.
Klik her for at kontakte mig for en uforpligtende samtale, hvor vi sammen kan afklare, om jeg kan hjælpe dig og din familie.
/Joakim Kronborg
Privat socialrådgiver og professionsjurist
Privatsocialraadgiver.dk