Behandlings- og specialundervisningstilbud
Her kan du læse mere om behandlings- og specialundervisningstilbud, tidligere kaldt dagbehandling.
Behandlings- og specialundervisningstilbud (dagbehandling)
Hvilken lov og paragraf bevilges støtten efter?
Støtten bevilges efter barnets lov § 32 stk. 1, nr. 5 og Folkeskoleloven § 3 stk. 2, jf. folkeskoleloven 20 stk. 5. Støtten er endvidere reguleret i Lov om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge § 4, stk. 2, nr. 1 og 2.
Hvad består støtten af?
Kort sagt så er denne form for støtte til de børn og unge som har særlige behov for undervisning. Det er en form for støtte rettet mod børn og unge, der har omfattende sociale, emotionelle eller adfærdsmæssige udfordringer, som ikke kan imødekommes inden for almindelige dagtilbud eller skole. Denne indsats kombinerer behandling og undervisning i en samlet ramme med fokus på barnets trivsel, udvikling og læring.
Behandlings- og specialundervisningstilbud er en videreudvikling af det tidligere dagbehandlingstilbud. Det tilbyder både pædagogisk støtte og behandling i henhold til Barnets Lov samt specialundervisning og specialpædagogisk bistand efter Folkeskoleloven for elever, der har behov for begge dele. For at blive godkendt skal tilbuddet indgå en kvalitetsaftale med den kommune, hvor det er beliggende.
Er støtten til børn/unge eller forældrene?
Støtten bevilges direkte til barnet eller den unge.
Er støtten relevant for alle børn, unge og forældre?
Støtten er relevant for børn og unge, der har behov for specialundervisning og behandling, herunder børn med udfordringer som autisme, ADHD, OCD og angst, som ikke trives i den almindelige skole eller dagtilbud. Forældre kan også få støtte i form af vejledning og støtte i samarbejdet med kommunen, men selve støtten er rettet mod barnet eller den unge.
Hvem bestemmer, hvilken konkret skole det skal være?
Kommunen beslutter, hvilken skole eller behandlings- og specialundervisningstilbud barnet skal henvises til, baseret på barnets behov og den vurdering, der er foretaget af relevante fagpersoner.
Hvilke udfordringer kan støtten hjælpe med?
Støtten hjælper med at håndtere og tackle udfordringer som sociale, emotionelle og adfærdsmæssige vanskeligheder, herunder problemer som autisme, ADHD, OCD, angst og andre psykiske eller adfærdsmæssige udfordringer, som hindrer barnet i at trives i et almindeligt skolemiljø. Støtten sigter mod at udvikle barnets sociale færdigheder, trivsel og akademiske kompetencer.
På følgende sider kan du læse mere om hvordan jeg kan hjælpe dig, hvad det koster og hvordan du kontakter mig: